luni, 23 martie 2015

(Ex)poziție

      De mult - prea mult -  nu am mai scris...mi se părea că vorbele mele nu își mai au rostul, dar azi, după o zi foarte tristă pentru mine, cuvintele nu au mai ramas în zăgazul gândurilor mele.
     Întâmplările zilei de azi și de ieri m-au făcut să ma gândesc la o frântură de trăire: cu ceva timp în urmă eram în mașină, într-o călătorie, în spate...În față șoferul era...șofer, fiul meu era absorbit în căști, muzică, tinerețe. Eu stăteam pe bancheta mașinii, așteptând să treacă timpul...priveam pe geam. Într-o singură clipită mă uimește - ca să nu zic mă izbește  - faptul că uitându-mă tâmp în zare, peisajul absorbindu-mi lumina ochilor, în dreapta era o priveliște gri-albăstruie, în față un albastru oarecum prozaic și în stânga era soare ...de parcă încheieturile masinii trasaseră hotare imaginare între peisaje, delimitaseră deja culorile, nuanțele. Înaintam dar lucrurile nu se schimbau...
     Sunt uimită, dar liniștea călătoriei nu mă lasă să îmi exprim uimirea decât înregimentând gânduri. Nu vreau să deranjez...Mă gândesc. Parcă un pictor - sau mai mulți - au rupt tonuri, au creat tablouri diferite - dacă ești trist, sau solar, sau cum vrei. Și gândurile mele țes o poveste. Așa este și viața, parcă este creată de vreun pictor. Tușa e personală, te reprezintă. Un creator a pictat viața ta în fel și chip, tu nu ai de-a face cu asta...Cine a pictat viața mea, a ta?
     Cine? Cine mi-aș dori să fi pictat...Mă gândesc la Camille Corot - toate formele clare, veșnic în căutare de înțelesuri ascunse, orice are semnificații tainice. Cum ar fi o viață pictată de Corot? Sau Seurat: ”Punct cu punct”, nimic nu este în afara tiparelor, chiar și sentimentele, și gesturile, toate se reduc la puncte.
     Mă răvășește imaginea unui Monet. Cum ar fi să fie viața mea pictată de Monet??? Trăirile intense dau o împlinire aparte. Sigur că te gândești că vrei să fi pictat Renoir tabloul vieții tale, vrei să guști viața din plin - aparent - dar te gândești la câtă teatralitate există în portretele sale? Cât se străduiesc personajele lui Renoir să reziste calmei celebrități??
     Nu, nu, rupem ritmul cu întâmplări bizare, tumult...Joan Miro. Până la urmă există un echilibru al vieții tale, înțeles doar de tine. Te poți vedea în atâtea ipostaze, autentice toate. Sigur că Ingres face totul ”ca la carte”, aparent scolastic - ce zici, dorești? Dar mă uit cu atenție la zbuciumul acelor personaje realizate perfect, strict, ochii trădează totuși perfecțiunea studiată.
     William Turner totuși e o alegere bună. Viața ta pictată între lumină și candoare, atâta lumină peste tot, chiar și în cele mai aprige nopți. Formele, culorile - eternul miraj al gândului fugar. Amalgamul de nuanțe pare din exterior perfect, numai pensula știe ce greu este să se mențină echilibrul...
     Iluziile și regretele le lăsăm pentru Degas. Ce vieți! Câte vise zbuciumate! Însă poate ceva atipic, excentric, exotic dorești din toată ființa ta. Gauguin e cel care va picta flacăra existenței tale - e o viață intensă, totul sau nimic!
     Poate că tumultul zilelor tale nu se regăsește pe pânza niciunui pictor, și nici nu am vorbit de Picasso - mâna lui poate picta destine doar pentru cei puternici, care au în sânge zbuciumul vieții. Atât de difert de restul lumii...atât de special.
     Nu te-ai regăsit?? Stai liniștit, aici e o infimă parte a creatorilor. Viața ta ar fi putut fi pictată de mii de pensule...Francois Millet îți arată cum zi după zi faci ceea ce trebuie făcut, detașare, asumare, plăcerea fiecărui moment. Știința bucuriei pentru lucrurile simple. Nu toți o putem face. Dacă ești mai pretențios, nu ai ce căuta în tablourile lui Millet. El ți-ar picta cu asumare chiar și o furtună a vieții.
     Dar atât...Oprește pensula!! Pentru o clipă. Nu știu cine îți pictează viața, sper în fiecare zi la o nouă interpretare și nuanțare. Dar trebuie să termin cum am început...Azi - mai mult ca oricând - mă întreb de ce unele tablori ramân neterminate...de ce prea devreme, deși părea a fi un tablou reușit, pensula s-a oprit, creatorul a decis că tabloul e terminat, spre disperarea privitorilor, care și-ar fi dorit un tablou mai amplu, îndelungat și schimbător.
     Nu pot decât să forțez tușele să curgă pe tabloul meu...Forțez cu rutina zilnică. Vă doresc tușe reușite, îndelungi și cât mai...speciale.

     Pe mai târziu!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu